پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182987
تخته گاز "دلار" در خيابان فردوسي/تشديد قيمت دلار با افزايش قيمت ارز مبادله‌اي توسط بانک مرکزي+نمودار
تاریخ انتشار : 1394/06/28 10:42:51
نمایش : 1173
قيمت دلار در بازار آزاد در هفته هاي گذشته با افزايش و نوسان زيادي روبرو بود که افزايش قيمت دلار مبادله اي توسط بانک مرکزي اين افزايش را تشديد کرد تا افزايش قيمت دلار توسط دولت ادامه داشته باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، قيمت دلار در روزهاي گذشته با نوسانات شديدي روبرو بود و در مقاطعي اين تغييرات به 200تومان هم رسيد. قيمت دلار 23 تيرماه 94 نزديک به 3230تومان بود که بعد از گذشت دو ماه همراه با نوسات شديد به 3420تومان رسيد، اين در حاليست که دلار 23 شهريور با قيمت 3500تومان نيز آشنا شد.

در حالي که يکي از برجسته ترين کارهاي دولت يازدهم ثابت نگه داشتن قيمت دلار در سال گذشته بود ولي امسال گويا ثابت بودن قيمت دلار تبديل به يک خيال شده است.

 

بعد از توافقاتي که انجام شد دولت بخاطر لغو تحريم ها وعده کاهش قيمت در کشور را داده بود اين در حاليست که نوسان اين روزهاي دلار نشانه اي بر موفق نبودن دولت در مسائل بين المللي و سياست هاي خارجي خود بود؛ از طرفي مي توان به اين نکته نيز اشاره کرد که دولت نمي خواهد بعد از لغو تحريم ها قيمت دلار را به پايين تر از 3400 بياورد.

 

اين قيمت در روزهاي اتي با کاهش روبرو بود اما سؤال‌هايي زيادي در اذهان عمومي ايجاد شده است از جمله اينکه چرا قيمت‌ها با‌ وجود توافقات و لغو تحريم ها  در مسير افزايشقرار گرفته است، در حالي که مردم منتظر ثبات بيشتر و حتي کاهش قيمت دلار بودند اما اين تصورات اشتباه از اب در آمد و قيمت دلار افزايش پيدا کرد.

 

به اعتقاد مسئولين دولتي افزايش قيمت دلار و نوسانات شديد نگران کننده نيست و معتقدند با لغو تحريم ها که تا چند ماه آينده صورت مي گيرد مردم به آينده خوشبين شدند و به همين دليل تقاضا براي خريد ارز افزايش يافته است؛از طرفي توليد کنندگان هم بخاطر فعال شدن و افزايش توليد بنگاه هاي صنعتي خود، بيش از پيش روانه بازار ارز شدند.

 

به غير از دو مورد بالا سفرهاي خارجي مردم در تابستان هم دليل ديگر دولت براي افزايش تقاضا و قيمت دلار بود در حالي که به گفته يکي از کارشناسان اقتصادي، افزايش قيمت دلار مربوط به خود دولت مي شود چرا که اين روزها سخن هاي بسياري درباره کسري بودجه مطرح است.

 

در اين رابطه قاسم نيکجو کارشناس اقتصادي کشور به خبرنگار شبکه اطلاع رساني دانا گفت: قيمت دلار توسط بانک مرکزي افزايش پيدا مي کند و در حال حاضر اين افزايش از سوي بازار امکان پذير نيست چرا که تقاضاي موثر در کشور و نقدينگي پايين است از اين رو  دليل افزايش قيمت رفتار سياسي بانک مرکزي است.

 

نيکجو  ادامه داد : افزايش دلار تنها مي تواند براي جبران کسري بودجه باشد که مطمنا در روزهاي آتي قيمت دلار به سمت 3600تومان نيز خواهد رفت.

 

بحث افزايش قيمت دلار از طرف دولت براي جبران کسري بودجه در بين صرافان نيز مطرح مي شود؛در همين راستا يکي از صرافان شهر تهران به خبرنگار شبکه اطلاع رساني دانا گفت:  در چند سال گذشته به وضوح مشخص شده است که افزايش يا کاهش قيمت دلار دست خود دولت است، از همين رو نوسانات اين روزها نيز به دولت باز مي گردد.

 

وي در ادامه گفت: دولت اين روزها با خزانه خالي روبروست و براي پر کردن خزانه مجبور به اين کار شده است.

 

از طرفي ديگر نرخ ارز مرجع يا همان ارز مبادله اي که توسط بانک مرکزي اعلام مي شود راهکاري براي تنظيم بازار آزاد دلار است که در ابتداي سال 2800 تومان بود.

 

در مواقعي که قيمت دلار با نوساناتي روبرو مي شود بانک مرکزي مي تواند به راحتي با افزايش يا کاهش قيمت ارز مبادله اي نبض بازار را بگيرد تا بازار شاهد نوسانات زيادي نشود، اما شواهد و نمودارهاي تغيير قيمت ارز مبادله اي نشان مي دهد که دولت و بانک مرکزي خود هم راستا با اين نوسانات بوده است چرا که در مواقع افزايش قيمت بانک مرکزي نيز قيمت دلار مبادله اي را افزايش داده است.

 

با اين دلايل و نمودارهاي افزايش قيمت دلار در بازار آزاد و دلار مبادله اي مي توان به راحتي به اين نتيجه رسيد که دولت خود، قصد افزايش قيمت ها را دارد چرا که اين دو نرخ همسو با يکديگر حرکت مي کنند؛ از طرفي مي توان با اشاره به خواسته دولت مبني بر تک نرخي کردن دلار اين احتمال را داد که با نزديک شدن قيمت دلار در بازار آزاد، و دلار مبادله اي به هم، دولت تک نرخي شدن قيمت دلار را اعلام کند.

 

طبق دو نمودار بالا افزايش قيمت دلار در بازار آزاد و مبادله اي همسو با يکديگر بوده که اين دليل مستحکمي براي افزايش قيمت توسط دولت مي باشد.

 

سعيد پيرزاده

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html